Kategorie
Blog

Teatr w czasie pandemii

“Teatr w czasie pandemii”

Teatr od zawsze kojarzy się nam z widowiskiem na żywo. Oczywiście wyjątki stanowią np. archiwalne nagrania oraz Teatr Telewizji, ale nie słyszałem jeszcze, żeby ktoś wolał taką formę zamiast wygodnie zasiąść w fotelu i przeżywać emocje, płynące bezpośrednio ze sceny. Teraz jednak – czy się nam to podoba, czy nie – musimy się do tego przyzwyczaić. Teatry albo są zamknięte, albo otwarte dla 25% publiczności. To zależy od pory roku (pierwsza fala w lutym, trzecia w listopadzie, czwarta w piątki) i rządowych restrykcji. Aby w jakikolwiek sposób dalej funkcjonować, dyrektorzy decydują się na realizację spektaklu w filmowej formie lub streaming online. My jesteśmy zwolennikami pierwszej opcji. Chcielibyśmy o niej troszkę opowiedzieć i rozwiać niektóre wątpliwości.

Typy realizacji oraz ich plusy i minusy

Teatr, który decyduje się na realizację spektaklu, może to robić na różne sposoby:

  • streaming online – spektakl odbywa się bez udziału publiczności, ale jest dostępny online w czasie rzeczywistym. Plusem jest oczywiście namiastka systemu “na żywo” dla widza. Minusy? Technologia poszła na tyle do przodu, że oczywiście jest możliwość transmitowania takiego spektaklu online w najwyższej, telewizyjnej jakości, ale… który teatr na to stać? Dodatkowo musimy zdać sobie sprawę, że spektakl, oglądany na ekranie telewizora lub komputera, bardziej przypomina już film niż teatr. Z tego powodu środki, jakie należy zastosować przy realizacji, powinny być filmowe. Czy jesteśmy w stanie zrobić to w czasie rzeczywistym? Raczej nie.
  • archiwizacja spektaklu – najczęściej sprowadza się do prostej realizacji w oparciu o 1, 2 lub max 3 kamery. Spektakl grany jest w całości bez przerw. Do czego służy takie nagranie? Jak sama nazwa wskazuje do archiwizacji oraz ewentualnego wysyłania na festiwale.
  • realizacja filmowa – nasza ulubiona! Pewnie też dlatego, że jesteśmy filmowcami i chcemy się wykazać! Możliwości jest nieskończenie wiele, ale oczywiście ostatnią i najbardziej czasochłonną jest zrobienie pełnego metrażu. Plusem jest jedna lokacja 😉 Naszym zdaniem warto jest w nią zainwestować. Musimy sobie wyobrazić dlaczego poszczególne sceny filmowe realizowane są w taki a nie inny sposób. Kluczem do przekazania emocji na jakich nam zależy jest kadr, ruch kamery i kontakt z aktorem. Tego nigdy nie uzyskamy realizując mocną scenę w planie ogólnym. 

Poniżej przedstawimy szczegółowo opcję trzecią czyli realizację filmową. Za przykład posłuży nam nasza realizacja spektaklu pt. “Kazik, ja tylko żartowałemTeatru Nowego Proxima w Krakowie.

„Kazik, ja tylko żartowałem”

To co misie lubią najbardziej, czyli spektakl muzyczny! Nieskończona liczba ścieżek dźwiękowych do miksowania!

To może najpierw trailer, aby Was zaciekawić

Opis spektaklu : „Kazik, ja tylko żartowałem” napisany został przez jednego z najlepszych polskich prozaików i felietonistów, laureata Paszportu Polityki, finalistę Nagrody Literackiej Nike oraz Nagrody Literackiej Europy Środkowej „Angelus”, Ziemowita Szczerka. Tekst, napisany na specjalne zamówienie naszego Teatru, opowiada o losach ówczesnych grup punkowych i rockowych oraz rodzących się gwiazdach estrady, którzy przez kolejne dekady wyznaczali trendy w polskiej muzyce.
Głównym bohaterem jest muzyk, akordeonista, kolega Kazika, który w wielkim monologu-spowiedzi rozprawia się z tamtym okresem fonograficznych złodziei, zakrapianych wieczorów, życia muzyków i romansów z polityką. Za oprawę muzyczną posłużą m. in. piosenki legendarnej grupy Kult i Kazika”

Realizacja spektaklu odbywała się jeszcze w czasie, kiedy na publiczności mogło zasiąść 50% widzów.

Step by step

  1. Rekonesans.
    Wybieramy się na spektakl przed realizacją i robimy notatki. Jeśli to niemożliwe, być może teatr posiada już jakieś nagranie w archiwum. Jeżeli nic z tych rzeczy nie wchodzi w grę, to trzeba chociaż zapoznać się ze scenariuszem.
    Po rekonesansie wiemy już, że mamy w tym przypadku kilka problemów do rozwiązania. Scenografia wygląda w ten sposóbNad główną częścią sceny znajduje się miejsce na projekcje, które są integralną częścią spektaklu. Jednakże taki kadr z centralnej kamery po pierwsze nie był możliwy, a po drugie jest on nieatrakcyjny dla widza. Tak więc już na tym etapie musieliśmy zaplanować w jaki inny sposób pokazać wizualizacje, które w większości przypadków są dopełnieniem akcji na scenie. My zdecydowaliśmy się na efekt starego telewizora i przenikania.
    proste, ale działa dobrze!
  2. Realizacja
    Trzy kamery – centralna statyczna oraz lewa i prawa wodzące za dwójką głównych aktorów. Do tego przebitki najważniejszych scen realizowane tego samego dnia przed spektaklem. Za każdym razem dążymy oczywiście do optymalizacji czasu. 

W naszym przypadku dźwięk całkowicie ściągany ze stołu dźwiękowego i od razu rejestrowany jako osobne ścieżki dla każdego sygnału. Dorzuciliśmy jedynie dwa mikrofony pojemnościowe, aby pojawił się nam ambient. Oczywiście można również zostawiać pojemnościówki czy kierunkowe dodatkowo na publiczność itd. Wszystko po to, aby jak najlepiej, również dźwiękowo, oddać przestrzeń i klimat.

Co do wyboru scen do przebitek mamy trzy opcje:

  • robimy wszystkie – traci wtedy sens nagrywanie całości :),
  • wybieramy najistotniejsze z punktu widzenia fabuły i charakteru poszczególnych scen,
  • staramy się wybrać sceny do realizacji w oparciu o część spektaklu.

Ważne, aby takie przebitki pojawiały się mniej więcej w równych odstępach czasowych w trakcie gotowego nagrania spektaklu. My wybraliśmy sobie najfajniejsze i najistotniejsze, po czym nadaliśmy im stopień ważności. Okazało się to później bardzo pomocne, bo czasu na dokrętki było o wiele mniej niż zakładaliśmy. W związku z tym prawie połowa z nich po prostu wyleciała z realizacji. Mądry Polak przed szkodą?! A jednak.

Zmorą podczas realizacji spektaklu na żywo jest oczywiście światło. Zmienia się ono bardzo często I warto nad tym przysiąść. Należy również trzymać się ściśle ustawienia danej sceny, aby potem nie było zaskoczenia, że światło w naszych przebitkach wygląda zupełnie inaczej niż podczas z kamer ogólnych.

To na koniec jeszcze przykład takiej fajnej sceny realizowanej z przebitek i łączonej z kamerami podczas występu z publicznością

oraz jedna piosenka ze spektaklu

Zachęcamy do zapoznania się z ofertą realizowanych przez nas produkcji teatralnych tutaj. Tam znajdziecie również linki i przykłady naszych pozostałych realizacji spektakli. A gdyby to było mało to odsyłamy do całego naszego portfolio!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.