Lokalne firmy stoją przed innymi wyzwaniami promocji na rynku niż firmy o zasięgu krajowym, zwłaszcza jeśli chodzi o sposób wprowadzania na rynek swoich produktów lub usług. Aby odpowiedzieć sobie na pytanie jak wypromować firmę na rynku lokalnym ważne jest, aby przedsiębiorstwa opracowały i wdrożyły strategię marketingową, która uwzględnia ich położenie geograficzne, konkurencję i grupę docelową.
Dlaczego promocja firmy jest ważna?
Promocja firmy jest jest jednym z najważniejszych czynników biznesowych. Przedsiębiorcy często ze względu na oszczędności i brak wiedzy w tym temacie, pozwalają by reklama firmy toczyła się własnymi torami. Nie zdają sobie oni jednak sprawy z potencjału drzemiącego w dobrze skrojonym marketingu lokalnym, który w dłuższej perspektywie czasowej może przynieść znaczące zyski. Jeśli chcesz stworzyć trwały i udany biznes, promowanie swojej firmy powinno być jednym z Twoich najważniejszych priorytetów.
Lokalne firmy stoją przed wyjątkowym wyzwaniem, jeśli chodzi o marketing. Muszą odnajdywać nowe sposoby, by potencjalni klienci usłyszeli o ich produktach i usługach. Zadanie to może być trudne i wymaga poświęcenia czasu i dozy kreatywności. Stworzenie unikatowej reklamy i promocji firmy będzie jednak bardzo opłacalne.
Niezwykle ważne jest, aby przed rozpoczęciem kampanii dokładnie przemyśleć, do kogo chce się dotrzeć ze swoją ofertą. Warto w pierwszej kolejności stworzyć personę – czyli typowego klienta, który odbiera naszą usługę. Ma to na celu “wejście w skórę konsumenta” oraz spojrzenie na ofertę z jego perspektywy. Warto prowadzić promocję w wielu obszarach, nie ograniczając się tylko do jednej dziedziny.
Rodzaje reklamy – internetowa czy drukowana?
Reklama jest sposobem dotarcia do klientów i potencjalnych klientów. W końcu skąd mają wiedzieć o oferowanych usługach czy produktach. Istnieje kilka różnych rodzajów reklamy, ale niektóre są bardziej skuteczne niż inne.
Reklama drukowana
Reklamę możemy podzielić ze względu na formę przekazu. Do dyspozycji mamy wszelkie formy drukowane:
- ulotki reklamowe
- ogłoszenia w lokalnej prasie
- banery, billboardy
- reklamy na przystankach
- ogłoszenia na słupach i tablicach
- a nawet biżuteria personalizowana z logo
Tradycyjne media drukowane jak gazety i czasopisma są nadal popularne, a firmy chętnie z nich korzystają. Prowadząc biznes lokalny warto zadbać o widoczność naszego miejsca sprzedaży, zatem wszelka reklama drukowana jak szyldy, banery czy potykacze informujące o miejscu działalności świetnie się tutaj sprawdzą.
Reklama internetowa
Jednak w XXI wieku zdecydowanym faworytem jest promocja firmy w internecie. Reklama online oferuje wiele korzyści w stosunku do tradycyjnych mediów. Marketing internetowy daje nam niemal nieskończone pole do popisu, a w przypadku reklamy lokalnej firmy warto skupić się na poszczególnych jego częściach. Możemy wymienić w szczególności:
- pozycjonowanie strony
- kampanie reklamowe
- marketing w social mediach
- e-mail marketing
- content marketing
Internet to świetny sposób na promocję Twojego lokalnego biznesu. Możesz go użyć, aby dotrzeć do potencjalnych klientów, zbudować świadomość marki i zwiększyć sprzedaż.
Przewagą Internetu jest także możliwość umieszczania w nim form wideo, które pomogą przyciągnąć wzrok odbiorców. Filmy promocyjne i reklamowe mogą zostać użyte nie tylko na własnej stronie internetowej, ale także podczas promocji firmy w social media czy reklamach na YouTube. Z pewnością dodadzą firmie autentyczności i zaufania wśród grupy odbiorców.
Sposoby na promocję lokalnej firmy
Promocja firmy w Internecie powinna rozpocząć się od stworzenia strony internetowej firmy. Strona www jest najważniejszym czynnikiem w marketingu online. Dobrze wyglądająca strona internetowa będzie miejscem w które będziemy chcieli kierować potencjalnych klientów celem zaspokojenia ich potrzeby wiedzy o danym produkcie czy usłudze. Oferuje nam także swobodę działania i niezależność.
Zdjęcia korporacyjne mogą dopełnić wizerunek strony internetowej i dać wrażenie wiarygodności i profesjonalizmu firmy. Świetnym pomysłem jest także umieszczenie zdjęć pracowników wraz z krótkim opisem na stronie internetowej. Skracany jest dystans pomiędzy klientem a firmą, a sesje wizerunkowe nie są już jedynie wymysłem korporacji. Skorzystać z niej mogą także mniejsze firmy, szczególnie te o bezpośrednio usługowym profilu działalności.
Istnieje wiele sposobów na promowanie swojego biznesu w sieci. Możesz użyć poczty elektronicznej, mediów społecznościowych, blogów i forów, aby pomóc Ci dotrzeć do większej liczby klientów. W przypadku marketingu lokalnego warto skorzystać ze sprawdzonych sposobów, które najszybciej przyniosą rezultaty w przypadku promocji lokalnej firmy.
Promocja firmy w social media na lokalnych grupach
Warto udzielać się lokalnie na grupach na Facebooku skierowanych do mieszkańców konkretnych miast np. Krakowa, by zwiększyć świadomość o istnieniu firmy. Spróbujmy znaleźć branżowe grupy powiązane z typem działalności firmy, odpowiadać na pytania związane z naszym biznesem czy też jeżeli regulamin grupy na to pozwala wstawić post promocyjny.
Wizytówka w Google
Największa wyszukiwarka w internecie czyli Google to Twój przyjaciel marketingu lokalnego. Posiadanie wizytówki w Google Moja Firma jest konieczne dla zwiększenia reklamy i promocji lokalnej firmy. Dodatkowo jest to sposób bezpłatny. Zadbajmy o aktualne dane kontaktowe, zdjęcia, godziny otwarcia i poprawny adres do strony www. Wizytówka oferuje nam możliwość wstawienia zdjęć produktów, opisu ofert czy wpisów blogowych. Dodatkowo dzięki dokładnemu wypełnieniu profilu firma będzie widoczna w Mapach Google, co daje potencjalnemu klientowi dodatkowe informacje tak ważne w przypadku promocji lokalnej firmy np. o trasie dojazdu do siedziby firmy.
Pozycjonowanie lokalne strony internetowej
Wspomniana wyżej wyszukiwarka Google daje wiele możliwości promowania lokalnego firmy. Kolejnym z jej aspektów jest pozycjonowanie czyli działania mające na celu umieszczenie Twojej strony lub konkretnej podstrony na pierwszej stronie wyszukiwarki w odpowiedzi na dane zapytanie lokalne. Działania związane z pozycjonowaniem wymagają znajomości SEO oraz dłuższego czasu, aby ta forma marketingu lokalnego zadziałała. Jednak włożone wysiłki z pewnością przełożą się na zysk firmy.
Reklamy Google Ads lub Facebook Ads dedykowane usługom działającym na lokalnym rynku
W celu promocji firmy w internecie możemy posłużyć się także płatnymi reklamami skierowanymi stricte do użytkowników w okolicy. Zarówno Google jak i Facebook oferują w swoich usługach dedykowane kampanie generujące ruch na stronie internetowej, który dzięki temu, że skierowany jest do konkretnych użytkowników np. w promieniu 20 km od siedziby firmy ma największą szansę powodzenia.
Dzięki wielu filtrom do wyboru, strony te są bardzo precyzyjne w docieraniu do konkretnej grupy odbiorców na jakim nam zależy, co pozwala kontrolować budżet przeznaczony na promocję firmy. Facebook pozwala na umieszczenie w poście sponsorowanym materiału wideo. Jeśli chcesz umieścić w nim filmy z drona ukazujące Twoją firmę w otoczeniu miasta, wskazujące np. odległość od najważniejszych obiektów danej miejscowości – nic nie stoi na przeszkodzie! Wyróżnij się wśród pozostałych treści i zachęć klientów do odwiedzenia miejsca sprzedaży oraz skorzystania z usług.
Z czego warto skorzystać przy promocji firmy na lokalnym rynku
Jeśli jesteś właścicielem lokalnego biznesu, wiesz jak trudno jest konkurować z dużymi sieciami i markami krajowymi. Musisz zrobić coś innego, aby zostać zauważonym. Produkcja filmów korporacyjnych nie musi być dla firmy pierwszym wyborem, jednak jeśli możemy przeznaczyć środki na taką formę miejscowej promocji – zdecydowanie warto to zrobić. Profesjonalny film przede wszystkim skieruje uwagę widzów w stronę naszych produktów czy usług na dłuższy czas niż np. plakat, a to właśnie czas, który poświęci użytkownik na zapoznanie się z ofertą jest w przypadku marketingu lokalnego niezwykle cenny.
Do lokalnej promocji naszego biznesu warto wykorzystać również zaprzyjaźnione firmy. Współpraca z innym lokalnym biznesem z pewnością zwiększy świadomość marki. Ważne aby zadbać, by druga firma posiadała podobną grupę odbiorców.
Promocja na rynku lokalnym – podsumowanie
Marketing lokalny to świetny sposób dla małych firm na dotarcie do lokalnych klientów. Reklama internetowa jest jedną z najpotężniejszych form marketingu lokalnego, ponieważ pozwala na kierowanie potencjalnych klientów w dokładne lokalizacje, których szukają.
Korzyści z marketingu lokalnego obejmują:
- zwiększenie sprzedaży,
- zwiększenie ekspozycji
- zwiększenie świadomości marki wśród konsumentów w Twojej okolicy, którzy aktywnie szukają tego, co masz do zaoferowania.
Jak wypromować firmę na lokalnym rynku – FAQ
Od czego zacząć promocję na rynku lokalnym?
W pierwszej kolejności warto skupić się na poszerzeniu wiedzy z zakresu marketingu lokalnego oraz stworzeniu przejrzystej, rzetelnej strony internetowej. Pozwoli to na oszczędność czasu i pieniędzy oraz przygotuje do wszystkich późniejszych działań, dzięki spójnej koncepcji już od samego początku.
Czy warto prowadzić promocję lokalnej firmy w Internecie?
Oczywiście. Właściwie przeprowadzone działania zwiększą zasięgi firmy, pozwolą dotrzeć do większej ilości potencjalnych klientów. Rozszerzenie działań na marketing internetowy daje ogromne możliwości i z pewnością pozwoli umocnić pozycję na rynku i zostać zauważonym.