Spot reklamowy to krótki film, który jest tworzony w celach reklamowych. Jego zadaniem jest zainteresowanie jak największej grupy odbiorców oraz przyniesienie korzyści dla firmy. Aby tak się stało, musi być on pomysłowy, profesjonalnie wykonany i nie za długi, by nie znudzić odbiorców, dlatego ważne jest stosowanie zasad, które pozwolą na wykonanie spotu reklamowego wysokiej jakości.
Co powinien zawierać scenariusz spotu reklamowego?
Scenariusz spotu reklamowego zawiera głównie dwa elementy. Są to dialogi i didaskalia. Dialogi powinny być krótkie i zrozumiałe. Zbyt długie teksty mogą znudzić odbiorców, a tego lepiej uniknąć. Treść musi być zredagowana tak, by nie znudziła konsumentów, ale ich zaciekawiła.
Didaskalia z kolei, to tekst poboczny, zapisany obok dialogów. Jest on zazwyczaj napisany inną czcionką i są w nim przekazane takie informacje, jak: opis bohaterów, miejsce akcji, muzyka, dźwięk, oświetlenie, sceneria oraz rekwizyty. Didaskalia nie powinny być zbyt skomplikowane ponieważ powinny one dać pole do popisu dla aktorów oraz innych osób pracujących nad reklamą.
Jak napisać scenariusz spotu reklamowego?
Zadaniem spotu reklamowego jest zwiększenie sprzedaży, autopromocja, jak również promocja nowej marki lub produktu, rebranding lub wpłynięcie na nawyki odbiorców. Aby reklama zadziałała prawidłowo i osiągnęła zamierzony cel, powinna być właściwie napisana. Co więc przyczynia się do dobrze napisanej reklamy? Oto czynniki, które pomogą Ci w napisaniu lepszego spotu reklamowego:
- Ustal, do jakiej grupy odbiorców chcesz dotrzeć.
- Określ, jakie informacje są istotne i powinny się znaleźć w spocie.
- Poznaj opinię innych oraz sam pomyśl, czego byś oczekiwał od reklamy jako jej odbiorca. Poznanie zdania innych osób pozwoli na zrozumienie różnych perspektyw.
- Przedstaw jakiś problem: w większości reklamach ukazywany jest problem, który rozwiąże Twój produkt. Pozwoli to na pokazanie, jak Twój produkt działa i rozwiązuje trudności dużej części osób.
- W filmie zawrzyj sceny lub efekty, które przykują oko. Wtedy odbiorca jest bardziej zaangażowany, jego zmysły są pobudzone, a emocje odgrywają ważną rolę w odbiorze reklamy.
- Trzymaj się podstawowych norm, przedstawiając wstęp, rozwinięcie i zakończenie. We wstępie zapoznaj odbiorcę z problemem, w rozwinięciu przedstaw swój produkt, jako metoda rozwiązania problemu, w zakończeniu dodaj fabułę, która w ostateczności wpłynie na decyzję konsumenta i zachęci go do zakupu Twojego produktu.
- Zadbaj o strukturę scenariusza, aby akapity były dobrze wydzielone, czcionki czytelne i estetyczne, a strony prawidłowo przedzielone.
Po napisaniu scenariuszu, materiał przekazywany jest kamerzyście, którego rola powinna skupić się na dobrym ujęciu kadrów, jak również nie wybieganie poza określony czas filmu, co negatywnie wpłynęłoby na całość spotu.
Jeśli chcesz uzyskać więcej wskazówek dotyczących napisania spotu reklamowego, zobacz: spot reklamowy.
Dobre napisanie scenariuszu spotu reklamowego
Scenariusz do spotu reklamowego nie zawsze musi wyglądać tak samo. Każda reklama realizuje inne cele, czy to zwiększenie sprzedaży, czy rozpoznawalność marki lub przedstawienie nowego produktu, dlatego pisząc scenariusz, należy dostosować go do celu reklamy. Pisanie scenariuszu jest pracą kreatywną i każdy scenarzysta może wyróżnić się nią w inny sposób. W skrócie mówiąc, aby napisać scenariusz, najważniejsze jest mieć dobry pomysł.
Warto do pomocy mieć większą ilość osób, którzy mają inne koncepcje. Po zapisaniu wszystkich pomysłów, należy przyjrzeć się im uważnie, a następnie wybrać ten najlepszy. Na podstawie niego, pomyśl nad miejscem akcji, bohaterami, wstępie, rozwinięciu i zakończeniu. Następnie stwórz zarys fabuły, dialogi oraz didaskalia. Dobrze przygotowany scenariusz do spotu reklamowego, pozwoli Ci na osiągnięcie zamierzonych efektów.