Marketing lokalny. Czym jest i na czym polega?

Jeżeli jesteś właścicielem lokalnego biznesu lub masz kilka filii w różnych częściach kraju, aby dotrzeć do lokalnych odbiorców, poza zdalną promocją, przyda się coś więcej. Mowa o marketingu lokalnym. Czym jest i na czym polega? Zapraszamy do lektury. 

Marketing lokalny jako strategia marketingowa skierowana jest przede wszystkim do konsumentów znajdujących się w pobliżu fizycznej lokalizacji naszej firmy. Prowadzone w ramach marketingu działania  skupiają się głównie na promocji i wzmacnianiu marki na lokalnym rynku. Dlaczego to takie istotne? 

Czym jest marketing lokalny i jaką pełni rolę? 

Jeśli Twoja firma chce poprawić swoje wyniki sprzedażowe, a przy tym zwiększyć liczbę klientów w swojej okolicy, marketing lokalny zdecydowanie Ci to ułatwi. Usprawni nie tylko dotarcie do potencjalnie nowych klientów lub nowych odbiorców świadczonych przez Ciebie usług, ale również umożliwi 

promocję firmy, produktów lub usług w bliskiej okolicy. 

Na czym polega marketing lokalny? 

Marketing lokalny, jako strategia skupia się na budowaniu marki poprzez zwiększenie świadomości istnienia lokalnego przedsiębiorstwa, co z kolei może zwiększyć liczbę klientów i wynikające z tego dla firmy korzyści finansowe. Co ważne, marketing wiąże się z wykorzystaniem specjalnych narzędzi przeznaczonych do pozyskiwania potencjalnych klientów. 

Marketing lokalny – dla kogo?

O ile dla większych firm lub przedsiębiorstw działających głównie w sieci marketing jest wręcz nieograniczony, o tyle w przypadku niektórych firm i podmiotów świadczących usługi, marketing lokalny zdaje się być jedynym kluczem do sukcesu. 

Do grupy firm, które powinny szczególnie skupić się na marketingu lokalnym należą:

-restauracje (ich działalność jest zazwyczaj mocno ograniczona ze względu na lokalizację);

-hotele, 

-pensjonaty, 

-sklepy detaliczne,

-kawiarnie, 

-siłownie, 

-kluby fitness,

-warsztaty samochodowe,

-salony kosmetyczne,

-gabinety lekarskie,

-salony fryzjerskie,

-doradcy finansowi, 

-agencje ubezpieczeniowe, 

-biura prawnicze lub biura księgowe, 

-usługi hydrauliczne. 

Marketing lokalny – jak go wykorzystać? 

Jeśli zastanawiasz się, w jaki sposób wykorzystać marketing lokalny na potrzeby prowadzonej działalności, oto kilka wskazówek. 

Reklama w mediach społecznościowych

Jednym z najbardziej skutecznych sposobów promowania firmy jest reklama w mediach społecznościowych. 

Może ona przebiegać w dwojaki sposób:

-poprzez prezentowanie firmy i jej działalności za sprawą codziennych postów umieszczanych na koncie;

-poprzez tworzenie reklam skierowanych geograficznie, promujących firmy w konkretnej okolicy np. konstrukcje reklamowe billboardy.

Skuteczna strona internetowa

Poza portalami warto pomyśleć o dobrze zaprojektowanej stronie internetowej, która będzie skutecznie informować o działalności firmy, produktach i usługach. Warto zwrócić uwagę na to, aby strona:

-była łatwa w nawigacji,

-pokazywała działalność firmy na mapie;

-posiadała poręczną formę kontaktu lub zamówienia.

Sieci sklepów i usług lokalnych

Sieci lokalnych sklepów i punktów usługowych (jak m. in. sklepy spożywcze, kwiaciarnie, piekarnie, pralnie) zazwyczaj rozwijają się na lokalnym rynku za sprawą dobrego marketingu lokalnego umożliwiającego dotarcie do klientów w sposób bardziej efektywny. 

Customer satisfaction

Kluczowym elementem marketingu lokalnego jest promowanie i budowanie pozytywnego wizerunku firmy w okolicy oraz dbanie o zadowolenie klientów. Słuchanie opinii klientów i reagowanie na ich potrzeby, to niezwykle ważny element, który wpływa zarówno na zwiększenie lojalności klienta, jak również na poprawę wyników sprzedaży.

Marketing lokalny – podsumowanie

Marketing lokalny to strategia mająca na celu zwiększenie świadomości klientów i popularyzację firmy w okolicy, jej produktów lub świadczonych usług. Działania w ramach lokalnej polityki firmy warto rozpocząć od: zbudowania pozytywnego wizerunku firmy i jej promocję w mediach społecznościowych (poprzez reklamę w mediach społecznościowych, sprawne SEO na stronie internetowej, po newslettery, jak i reklamy radiowe lub telewizyjne). 

Sprawdź: Filmy reklamowe