Jeżeli właśnie zastanawiasz się, czym jest spot, oraz czy ma to samo znaczenie co reklama? Zachęcamy do zapoznania się z artykułem, w którym postaramy się rozwiać wszystkie wątpliwości odnośnie spotu i reklamy. Przedstawimy ich definicje oraz cechy, które powinny posiadać.
Czym jest reklama?
Reklama, jest to jedno z narzędzi marketingowych, bardzo popularne. Celem reklamy jest promowanie produktów, usług, marek. Występuje za pośrednictwem telewizji, internetu, radia, jako płatna forma pozyskania klientów. Reklama jest nieodłączną częścią naszego życia, nawet nieświadomie spotykamy się z nią każdego dnia, a nawet kilka razy dziennie.
Czym jest spot reklamowy? Definicja
Spot reklamowy to materiał wideo, którego celem jest promocja danego produktu, usługi lub marki, zachęca do skorzystania z rzeczy, które przedstawia i promuje. Tworzony jest w krótkiej formie, z przekazem, który skłania odbiorców do działania.
Początki spotu sięgają lat dziewięćdziesiątych. Na początku rozpowszechniane były w radiu, następnie w telewizji i internecie. Spójny spot reklamowy powinien trwać od 15 do 60 sekund.
Cechy spotu reklamowego
Każdy prawidłowo stworzony spot powinien zawierać następujące cele:
- Spot powinien być oryginalny, jedyny w swoim rodzaju, jego zadaniem jest przyciągnięcie uwagi.
- Kolejnym zadaniem spotu jest zwrócenie uwagi klienta i chęci skorzystania z przedstawionej oferty.
- Jako najważniejsze nakłonić potencjalnego klienta do zakupu produktu, lub usługi reklamowanej w spocie.
- W spocie nie powinniśmy również zapomnieć o dodaniu logo firmy.
- Dodatkiem do spotu może być muzyka, gdyż wzbudza ona dodatkowe emocje.
Cechy reklamy
Reklama powinna być:
- Prosta- powinna zawierać przyjazny w odbiorze przekaz, treść powinna być na najwyższym poziomie
- Łatwa do zrozumienia- jej odbiór nie powinien sprawiać trudności
- Odpowiednio skierowana- jej przekaz powinien docierać docelowa do wyznaczonych odbiorców
- Ciekawa- oryginalna, aby w łatwy sposób przyciągnąć uwagę oraz zaangażować odbiorców
- Zachęcająca do działania- powinna skłaniać do zakupu usług lub towarów
- Autentyczna- reklama powinna być szczera
- Zgodna z wizerunkiem marki- całościowy wizerunek powinien być spójny
Spot reklamowy- miejsca emisji
Spot reklamowy emitowany w telewizji, jest jednym z popularniejszych. Odbiornik telewizyjny jest prawie w każdym domu, mieszkaniu, a nawet w lokalach, które świadczą usługi komercyjne. Dostęp do kanałów telewizyjnych ma więc każdy, w większym lub mniejszym stopniu. Z badań wynika, że średni czas, jaki dorosły spędza przed ekranem telewizora to około 4 godzin. Najczęściej wyświetlane są spoty reklamowe w tak zwanych blokach reklamowych. Emitowane są pomiędzy różnego rodzaju programami, w ramach przerwy. Taki spot, aby został zatwierdzony, musi spełniać wymogi techniczne oraz jakościowe.
Spot reklamowy emitowany w radiu, jest to drugi ze względu na popularność rodzaj spotu reklamowego. Z odbiorników radiowych w domach korzysta sporo starszych osób, natomiast młodsze pokolenie używa, słucha radia w drodze do pracy, szkoły, na zajęcia dodatkowe. Bardzo często z radia korzystają także kierowcy zawodowi, również samochodów ciężarowych. Często w mniejszych stacjach radiowych, występuje dużo spotów, które polecają usługi lokalnych firm.
Nowoczesne formy, służące do emisji spotu reklamowego– aktualnie coraz większa popularność zyskują spoty reklamowe w internecie, mediach społecznościowych. Najbardziej opłacalne są spoty w popularnych serwisach takich jak YouTube, TikTok, Instagram. Z reklamą w internecie możemy się już spotkać na poziomie przeglądarki. Krótkie materiały wideo, dodatkowo wzbogacone w treści tekstowe oraz muzyczne, zyskują na popularności i ciągle się rozwijają.
Odpowiadając na tytułowe pytanie, Czy spot to reklama? Odpowiadamy, tak spot to jeden z rodzajów reklamy. Na zakończenie artykułu, żeby pogłębić swoją wiedzę z zakresu spotu reklamowego, koniecznie sprawdź: Spot reklamowy. Dzięki naszym artykułom twoja wiedza z zakresu szeroko rozumianego marketingu, reklam oraz spotów powinna zostać zaspokojona.