Z pewnością nie raz zwróciłeś uwagę na ciekawy lub zaskakujący film reklamowy. Czy wiesz, że jego podstawą i prawdziwą miarą jego sukcesu jest dobrze napisany scenariusz filmowy?
Masz tak, że mimo upływu lat nadal pamiętasz reklamę lub uczucie i emocje, jakie Ci towarzyszyły podczas jej oglądania? Do tej pory pamiętam numer telefonu do pierwszej firmy montującej w naszej okolicy „urządzenia do odbioru anteny satelitarnej”. To, co zadecydowało o tym, że reklama mimo upływu wielu lat została ze mną to nie tylko jej chwytliwość, ale przede wszystkim dobrze napisany scenariusz filmu reklamowego.
Scenariusz filmu reklamowego – najważniejsze zasady
Z racji, że to scenariusz spina wszystkie składowe filmu reklamowego, aby spełniał swoje funkcje powinien posiadać pewne stałe elementy. O czym mowa?
Prawidłowy zapis
Dla przejrzystości i czytelności zapisu ważne jest, aby scenariusz był właściwie rozpisany. A co za tym idzie, jedna strona scenariusza powinna obejmować jedną minutę filmu i powinna być napisana w czasie rzeczywistym. I co ważne, używaj prostego i czytelnego języka.
Podział na sceny
Każdy scenariusz powinien być podzielony na sceny. Jedna scena, to część akcji filmu, która dzieje się w określonym miejscu. Kolejne miejsce, to kolejna scena.
Widać i słychać
Poza podziałem na sceny scenariusz filmu reklamowego, ale i filmu fabularnego, powinien opisywać jedynie to, co będzie na filmie prezentowane. A zatem obraz i głos.
Pisanie scenariuszy filmów reklamowych – kilka technicznych niuansów
Rozważając temat, jak napisać scenariusz filmu reklamowego konieczne będzie zwrócenie uwagi na kilka technicznych parametrów, takich jak: wielkość czcionki, odstępy czy forma nagłówka.
Czcionka i odstępy
-zalecana jest czcionka Courier lub Courier New wielkości 12,
-nie zmieniamy wielkości czcionki,
-odstępy między linijkami 1,5,
Nagłówek
-napisany wielkimi literami nagłówek powinien rozpoczynać zapis każdej sceny,
-powinien określać szczegółowo miejsce i porę akcji,
Strona tytułowa
-na środku strony tytułowej umieszczamy tytuł scenariusza,
-na dole strony z kolei umieszczamy
nazwisko autora i jego dane
kontaktowe,
-strona tytułowa nie posiada numeracji. Rozpoczynamy ją od drugiej strony, umieszczając kolejne cyfry w prawej górnej części kartki,
Opis akcji
-w przypadku opisu akcji należy pamiętać, że nie justujemy tekstu i zapisujemy go przez całą szerokość linijki,
Dialogi
-podobnie jak opisy, również dialogi nie powinny być justowane,
-same dialogi powinny znajdować się w środkowej kolumnie strony z marginesem wynoszącym z obu stron 4 cm,
-z kolei wszelkie wskazówki dotyczące dialogu powinny znaleźć się w nawiasach pod imieniem postaci.
Pisanie scenariuszy filmów reklamowych – podsumowanie
Prawidłowo skonstruowany i zredagowany scenariusz filmów reklamowych to gwarancja odpowiednio przygotowanego filmu. Stąd tak ważne jest jego umiejętne, kompleksowe przygotowanie i prosty, zrozumiały język.
Sprawdź: Filmy reklamowe